Sabtu, 12 Oktober 2013

Cara Trandisional Turunkan Suhu Apabila Demam

Assalamualikum dan Hi,

Hari ini anak lelai saya demam akibat jangkitan dari luka jatuhnya. Tumbuh beberapa biji-biji berair disekitar siku dan lehernya. Bimbang juga,ingatkan chicken pox. Namun dijelaskan oleh doktor, ia bukan chicken pox, cuma bakteria akibat luka tersebut.

Basic H2 yang pelbagai kegunaannya - one of my favorite

Suhu badan juga tinggi anggaran 38.9C. Sambil jaram dengan basic H, teringat juga petua orang-orang tua gunakan air asam jawa. Air asam jawa ni bukan saja sedap diminum malah pelbagai khasiat dalam bidang perubatan secara tradisional. Antaranya


1. Mengatasi rasa sakit ketika haid
Salah satu manfaat asam jawa adalah untuk mengatasi rasa bisa-bisa atau sakit-sakit bagi perempuan yang sedang menstruasi [datang bulan]. Caranya, bersihkan asam dan beberapa ruas kunyit, kemudian masukkan dalam air dan rebus hingga mendidih. Minum air rebusan tersebut sebanyak dua kali selama haid.

2. Demam Panas
Ambil dua polong buah asam jawa yang telah masak. Rendam dengan segelas air panas, tambahkan sedikit garam, kemudian disaring lalu diminum dua kali sehari. Catatan: ibu hamil tidak dianjurkan meminum campuran bahan ini.

3. Alergi
Ambil 2-3 polong buah asam jawa yang telah tua, 1/4 sudu kapur sirih, garam secukupnya. Rebus semua bahan dengan 3 gelas air hingga tinggal dua gelas, kemudian tapis. Air rebusan diminum dua kali sehari, pagi dan petang.

4. Bisul
Ambil satu genggam daun asam jawa yang masih muda, dua biji kunyit sebesar ibu jari. Tumbuk kedua-dua bahan tersebut sampai halus. Tempelkan pada bahagian yang sakit.

5. Mencegah rambut gugur
Ambil beberapa biji asam jawa, tumbuk halus, ramaskan pada kulit kepala, lalu bersihkan dengan shampo.

6. Batuk kering
Ambil dua potong kulit pohon asam jawa, jintan hitam secukupnya. Bahan tersebut direbus dengan 1 liter air sampai mendidih, kemudian disaring. Minum air rebusan dua kali sehari.

(sumber http://www.orangmuo.com)




Cara saya lakukan pula adalah ambil seketul asam jawa dan masukkan sedikit air. Ramas kemudian sapu disekitar kepala, badan dan celah ketiak. Asam jawa ni bersifat sejuk dan lepas di jaram beberapa kali, Alhamdullilah suhu badan telah turun sedikit. Namun kena pantau juga dan beri ubat yang doktor bekalkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...