Sabtu, 3 November 2012

Apakah Vitamin

Secara amnya vitamin adalah bahan organik yang sangat diperlukan oleh badan dengan jumlah kecil. Ia berperanan dalam pertumbuhan normal, pengawalan kesihatan, dan pencegahan penyakitPerkataan vitamin telah pun berasal dari kurun ke-20an dan sehingga kini perkataan "vitamine" telah diguna pakai.

Vitamin diketogorikan kepada 2 jenis

i) Vitamin Larut Air yang terdiri daripada vitamin B dan C diamana vitamin jenis ini tidak dapat disimpan di dalam badan. Maka pengambilan vitamin-vitamin adalah perlu dalam setiap hidangan makanan kita. Jika diambil secara berlebihan, ia akan dikeluarkan bersama bahan kumur nanti

ii) Vitamin Larut Lemak pula ialah vitamin A,D,E dan K. Vitamin ini disimpan di dalam lemak badan dan juga tersimpan lama di dalam badan. Vitamin jens ini boleh diambil secara berlebihan kerana boleh menyebabkan toksin
  

Apa akan terjadi jika tidak ambil vitamin?
Semua orang amat digalakkan mengambil vitamin. Lebih-lebih lagi, anda yang tidak lalu makan atau tidak mahu makan sayur, ikan, dan daging.
Vitamin juga bagus untuk anda yang tidak suka minum susu atau apa sahaja jenis makanan yang bernutrien tinggi. Sekiranya anda amalkan cara pemakanan sebegini, lama-kelamaan badan akan kehilangan vitamin dan nutrien.
Untuk mendapatkan nutrien yang hilang itu, anda perlu makan vitamin. Pengambilan vitamin akan membantu tubuh berfungsi secara normal.
Berbeza pula sekiranya anda yang tidak mengambil vitamin. Kekurangan vitamin tertentu dalam tubuh akan mengakibatkan beberapa gejala penyakit.
Misalnya, rabun(kurang vitamin A) dan anemia(penyakit yang disebabkan oleh kekurangan sel darah merah) Penyakit anemia ini adalah disebabkan kekurangan vitamin B12 atau zat besi.

HBE : Dengan persekitaran sedia ada sekarang amat-amat disaran untuk mengambil supplement tambahan untuk menggantikan vitamin @ nutrisi yang hilang semasa @ ketika  penyediaan makanan. Kadang- kadang unsur tanah pertanian juga boleh mengurangkan nutrisi dalam tumbuhan (buah dan sayuran)
Pilihlah supplement anda dari pengeluar yang DIPERCAYAI dan ada membuat kajian tentang produk mereka juga paling penting ia HALAL, SEMULAJADI & mendapat KELULUSAN dari KKM
Saya amat mempercayai produk SHAKLEE & ramai juga diluar sana telah merasainya jua,seterusnya mengapa tidak anda

Hearts By E (HBE) adalah Shaklee Independent Distributor ID 893611 yang menyediakan penghantaran keseluruh Malaysia

Hubungi Hearts By E (HBE) untuk pertanyaan & maklumat produk Shaklee di 
talian 017-9470711 atau email ke elisa.lu@gmail.com

 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...