Ahad, 4 Ogos 2013

Redakan Ekzema dengan Shaklee



sumber : google

Assalamualaikum & Hai

Ekzema atau dermatitis adalah keradangan kulit yang biasa dialami oleh semua peringkat umur. Tak kira bayi, kanak-kanak atau golongan dewasa. Pakar Kanak-kanak dari Pusat Perubatan Kelana Jaya, Dr. Syed Nazir Ms Kadir berkata, risiko bayi atau kanak-kanak menghidap penyakit tersebut lebih tinggi sekiranya kedua ibu bapanya juga menghisap sama. Normally ia kelihatan seperti tompok merah yang kering, kadang-kadang berair bila cuaca panas dan gatal. Antara part of body yang selalu dijangkiti ekzema adalah di kepala, bahagian muka, bahagian tangan dan kaki serta bahagian sulit.




Dari pembacaan saya, ekzema tidak dapat dipulihkan 100%, tetapi masih ada rawatan ekzema bagi mengurangkan penyakit ini. Ekzema ini mempunyai level nya bermula dari level ringan hingga yang berat. Bagi ekzema ringan, kulit akan menjadi kering, rasa panas dan gatal-gatal.Ekzema yang agak berat pula, kulit menjadi pecah, retak dan juga berdarah. Walaupun nampak teruk, sebenarnya ekzema tak berjangkit kepada orang lain yang menyentuh pesakit ekzema. Adanya rawatan ekzema yang baik, kesakitan berpunca darinya akan berkurangan. Namun perlu berhati-hati kerana kulit yang dijangkiti ekzema amat amat sensitif, dan mungkin pesakit akan merasa sakit ketika kita menyentuh mereka.

Genarally ini adalah rawatan untuk pesakit ekzema. 4 langkah penting iaitu :


  • Elakkan dari perkara yang merengsa seperti bahan kimia atau pakaian yang gatal.
  • Gunakan selalu emollients** bahan pencuci bukan sabun. Juga krim pelembap yang khas untuk ekzema.
  • Gunakan rawatan anti-radang sama ada berasaskan steroids atau yang semulajadi dan tiada kesan sampingan
  • Penggunaan sarung tangan juga disarankan. Bagi mengelak kulit tercedera apabila digaru kerana gatal.

 **Emollients are non-cosmetic moisturisers which come in the form of creams, ointments, lotions and gels. Emollients help skin to feel more comfortable and less itchy. They keep the skin moist and flexible, helping to prevent cracks - http://www.eczema.org/emollients

Ohh bukan mudah untuk meredakan ekzema ni. Memang memenatkan dan juga leceh. Namun bersabarlah, sebab dengan cara ini dapat melegakan ekzema yang dihadapi.

6 Langkah pencegahan dari Ekzema menjadi lebih teruk

  • 5 Minutes Rule, sapakan emollient sekitar 5 minit selepas mandi. Masa ini, kulit akan kehilangan lembapan dan menjadi kering (One of the most important elements in managing eczema is to keep the skin soft and supple by frequent and generous use of emollients.)
  • Beli atau guna pakaian dan 'bedding' yang berasaskan cotton.(Kain Cotton dapat memberi rasa sejuk dan selesa bila cuaca di dalam keadaan panas dan sebaliknya bila cuaca di dalam keadaan sejuk)
  • Pastikan kuku anak yang ada ekzema kekal pendek.(agar dia tidak boleh menggaru dan seterusnya memudaratkan lagi ekzemanya)
  • Sarungkan sarung tangan bagi anak yang kecil.
  • Elakkan apa juga yang boleh 'trigger ekzema'. Seperti makanan atau bahan kimia atau bahan sintetik.
  • Bagi punca ekzema yang disebabkan 'dust mites'. Jangan gunakan carpet. Basuh selalu pakaian, bedding dan 'soft toys' untuk elak ekzema menjadi parah. Cari tempat yang sejuk elak kulit menjadi gatal.

Rawatan Ekzema
Pengambilan makanan tambahan yang baik boleh mencegah ekzema menjadi lebih teruk, mengawal kegatalan dan radang dan juga merawat luka-luka disebabkan ekzema.

Set Shaklee Ekzema, Insyaallah membantu mengurangkan ekzema yang teruk. Set ini terdiri dari Omega Guard, Energizing Soy Protein (ESP) atau Mealshakes dan GLA Complex.

Kebaikan set ini bagi merawat ekzema

  • Omega Guard - Bersifat anti radang semulajadi dan menguatkan sistem imun tubuh. Juga memulihkan dan mengawal ekzema dari dari dalam. Pengambilan yang konsisten akan elakkan ekzema dari menyerang. 
  • ESP - Kaya dengan protein soya. Menggalakkan pertumbuhan sel-sel kulit baru dengan cepat yang rosak serta memulihkan parut dan bekas ekzema.
  • Mealshakes - Membantu untuk pertumbuhan sel yang baik dan sempurna kerana lazimnya pesakit ekzema mempunyai pertumbuhan sel-sel yang abnormal
  • GLA Complex - Vitamin E yang terdapat didalamnya membantu meningkatkan imuniti badan seseorang yg mudah terkena alahan dan eczema kulit ni dan vitamin E ni juga bersifat antioksidaan utk melawan radikal bebas yg menyebabkan jangkitan dan radang pada kulit
Set Shaklee Ekzema - dapatkan saranan produk yang bersuaian dari Hearts By E

Hubungi saya untuk keterangan produk, harga terbaikkk punya dan konsultasi percuma selepas pembelian.

Elisa Zulkifli (SID 893611) | Call/SMS/Whatsapp 017-9470711 | email elisa.lu06@gmail.com


********************************
Promosi Advanced Joint Health Tablet (Beli 6 Dapat 7) sepanjang Ogos 2013. 
"Legakan kesakitan sendi untuk sentiasa kekal aktif"
********************************


**PRODUK- PRODUK SHAKLEE TIDAK BERTUJUAN MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT. SEBARANG TESTIMONI YANG DIPAPARKAN ADALAH PENGALAMAN PERIBADI INDIVIDU DAN KESAN KE ATAS SETIAP INDIVIDU MUNGKIN BERBEZA. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...